Mer enn 55 timer på å komme seg til Glasgow

Fra avreisen på Bergen jernbanestasjon brukte Miriam Akkouche og Pauline Tomren (fra v.) fra MDG mer enn 55 timer på å komme seg til Glasgow.

3. november, 2021

Den største utfordringen var nok at vi ikke fikk sove veldig mye og at vi kom frem til Brussel klokken 03 om natten, sier Miriam Akkouche. 25-åringen representerer Miljøpartiet De Grønne i fylkestinget. Sammen med bystyremedlem Pauline Tomren har hun dratt til klimatoppmøtet COP26 for å prøve å presse verdens ledere til mer handling i klimakrisen.For å slippe unødvendige CO₂-utslipp, valgte de to å reise til Glasgow med tog og buss. Reisen skulle ta 55 timer og gikk via Oslo, Hamburg, Brussel og London.
Dyrt å reise klimavennlig
Med sin kronglete rute gjennom Europa brukte MDG-politikerne drøyt ti ganger så mye tid som BTs utsendte, som tok direktefly til Aberdeen og tog videre. Flyturen var også langt billigere.
– Jeg brukte cirka 4000 kroner på reisen hit, så kommer mat i tillegg, sier Tomren.
– En flybillett koster cirka 1000 kroner. Å reise miljøvennlig er altså fire ganger så dyrt og tar mye lengre tid, sier hun.
…..
Håper på mer enn nye tall
Ambisiøse fremtidsmål overbeviser imidlertid ikke Pauline Tomren. Hun mener klimatoppmøtet bør handle om mer.
– Det blir litt mye fokus på tall og ikke på menneskene som påvirkes av klimaendringene, sier hun.
Selv ønsker Tomren og Akkouche å bidra til at også norske politikere kjenner presset om å levere enda kraftigere klimatiltak.

–tekst klipp fra bt.no 3.11.21